Ze sprzeglem czy mozna bez???

jesteś ciekaw co na ten temat uważają pozostali użytkownicy? Pisz tutaj
Awatar użytkownika
Łasica
Posty: 783
Rejestracja: 19 lis 2009, 11:32
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

ja tam zmieniam normalnie ze sprzęgłem i nic mi nie zgrzyta :roll:
btw. Wojtek moglbys mniej wiecej napisac przy jakich predkosciach wrzucasz jaki bieg dajmy na to na prostej?
Obrazek ::BIKEPICS:: | XT660X -> BMW F800GS
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

@Wojtek zaciekawiłeś mnie bardzo tą synchronizacją, zawsze to coś nowego może być na rynku i człowiek głupi najzwyczajniej nie nadąża za techniką.

Jeżeli miałeś rozebrana skrzynkę XT to możesz mi powiedzieć w którym miejscu jest synchronizator?? Przeglądam właśnie katalog części Yamaha XT660Z i nie mogę się tego dopatrzeć, skrzyni do celów dydaktycznych rozkręcać nie będę wiec wspieram się wersją obrazkową ;-)
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

Nie są synchronizowane "pierścieniami" synchronizującymi jak w samochodzie, ale po części tą rolę spełniają kły, które zanim trafią w otwory zębatki trą o nią, co powoduje w miarę dopasowanie obrotów jednego i drugiego elementu.
Jak nie ma zupełnie synchronizacji jak być może w Tatrze a na pewno w Starze 200 to musisz idealnie przgazówką dopasować prędkości obu zębatek. Mało tego przynajmniej w Starze musisz dwa razy włączyć sprzęgło- przed wyłączeniem biegu- następnie przegazówka i ponownie przed włączeniem biegu.
W ciągniku rolniczym typu Ursus nie można praktycznie zmienić biegu podczas jazdy :-/ Włączasz ten, na którym chcesz jechać i już cały czas na nim poginasz :lol:
Nawet w „Maluchu” jest nie synchronizowana jedynka i spróbuj ją włączyć podczas jazdy.
Tam zazębia się zębatka w zębatkę a nie tak jak w motocyklach kły, które dostają napęd z ośki i wsuwają się z boku w „tarczę” zębatki.
Jak rozbierzesz, chociaż kilka skrzyń motocyklowych i ciężarowych oraz zmienisz biegi w takich naprawdę niezsynchronizowanych skrzyniach to wtedy chwal się swoją wiedzą a nie pisz takich kompletnych bzdur opierając się na pseudo artykułach typu „porady”
Albo się coś wie, albo się pisze, że ktoś Ci tak powiedział lub gdzieś to przeczytałeś.
Nie ma gorszych rad od takich przekazywanych z „rąk do rąk” to tak zwana „ krecia przysługa”.
Ty popełniłeś totalną gafę cytując mnie i prześmiewczo krytykując Popisując się tym samym swoją pseudo wiedzą . Wiedzę zdobywa się z fachowej literatury i praktyki a nie z takich stronek z tytułem „porady”
Za geniusza nie musisz dziękować, bo tylko ze względu na to, że jesteś tu nowy tak delikatnie Cię określiłem. :-/

Łasica chyba mnie znasz w górę wbijam chwilę przed odcięciem a w dół na słuch :mrgreen:
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

Chodzi Ci o te ząbki wystające z jednaj zębatki które wciskają się w sąsiednią zębatkę na tej samej osi??
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

Nie zębatki, ale kły w motocyklach z regóły cztery.
Wchodzą w podłużne otwory piasty zębatki.
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

Obrazek
O takim czymś mówisz??
Awatar użytkownika
gkogut
Posty: 119
Rejestracja: 19 mar 2009, 9:49
Lokalizacja: Podkowa Leśna

Uuuu, ale dyskusja rozgorzała. Ja tam się nie bardzo na skrzyniach znam, Wydaje mi się jednak, że skrzynia sekwencyjna (np w moto) i w układzie H (w samochodzie) są zbudowane zupełnie inaczej. Mają zapewne również zupełnie inny sposób synchronizacji biegów. Nie wiem, nie znam się na tym. Po prostu mi się tak wydaje. Wiem jednak, że jak w aucie poleci synchronizator, to zgrzyta- i to ze sprzęgłem lub bez. No chyba, że obroty się wyrówna- ale to już wyższa sztuka jazdy. W moto nic podobnego nie występuje. Przy wpinaniu biegów ze sprzęgłem jest pewien "strzał" ale inny niż zgrzyt w aucie przy zmianie bez sprzęgła. Tak na zdrowy rozum to Wojtek dobrze mówi.
A tak przy okazji- chwila treningu i biegi bez sprzęgła w XT wchodzą jak w masło. Cichutko, bez szarpnięć i bez żadnych zgrzytów :)
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

gkogut pisze:A tak przy okazji- chwila treningu i biegi bez sprzęgła w XT wchodzą jak w masło. Cichutko, bez szarpnięć i bez żadnych zgrzytów
I oto właśnie chodzi :mrgreen:

PS mniej więcej ilość kłów zależy od średnicy
Ale samo zsynchronizowanie zależy w motocyklu jeszcze od paru innych szczegółów :-/
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

Filmik na YT ładnie pokazuje pracę skrzyni motocyklowej....
http://www.youtube.com/watch?v=vq11CusULlk
...widać tam dokładnie te zęby o których wspomina Wojtek. Ale brak jakichkolwiek synchronizatorów. Zadaniem tych zębów jest "złapanie" sąsiedniej zębatki, tarcie o którym wspomina Wojtek nie ma na celu "wyrównania obrotów jednego i drugiego" tylko jest skutkiem ubocznym. Tarcie te powoduje zużycie/wytarcie się "kłów" które uniemożliwia "zapiecie" biegu. Po prostu kły nie mogą złapać sąsiedniej zębatki i się najzwyczajniej ślizgają. Wtedy to przychodzi czas na wymianę zębatek w skrzyni ;-)

@gkogut po pewnym czasie dochodzi się do wprawy i już nie słychać "zgrzytu" przy zmianie biegu, ale zanim się człowiek tego nauczy to do uszu dochodzi dźwięk, nie taki jak w samochodzie ale coś w stylu puknięcia czy kliknięcia.
Wojtek
Posty: 4727
Rejestracja: 10 sty 2009, 23:32
Lokalizacja: XXX

Ryteu zmień źródło swojej wiedzy- kończe temat :-/
Nie lubię dyskutować na tematy techniczne z laikami ;-)
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

Hehe, jak widać mam wiele źródeł ;-)
A ty??
Znalazłem jeszcze inny obrazek pokazujący jak działają "kły"...
Obrazek
Awatar użytkownika
malinn
Posty: 83
Rejestracja: 08 lis 2010, 14:12
Lokalizacja: Bydgoszcz

Czytając Wasze ciekawe dywagacje , zastanawiam się po co w ogóle w motorach ktoś skonstruował sprzęgło. Tylko chyba do ruszania :mrgreen:
Maciej nie żyje zginął w wypadku motocyklowym w Śmiłowie 08.08 o godz. 19. Grób znajduje się na cmentarzu przy ulicy Kossaka.
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

Teraz tu się zrobił spory off-topic.
Co do zmiany bez sprzęgła to jest trochu wcześniej ;-)... ogólnie jak się umie to niema nic przeciwko 8-)
Awatar użytkownika
crazyrider12
Posty: 1459
Rejestracja: 04 mar 2010, 7:49
Lokalizacja: Krk/Siemianowice Śl

... a ja sobie sprawdzę teorie w praktyce (synchro),bo mam w garażu starą skrzynię od FJty która padła od zmian biegów pod dużym obciążeniem (128 KM,bez sprzęgła) i zamieszczę fotki jak to się zęby/kły ładnie zdarły... straciłem 1 i 2 :evil:
Czasami bieg wbijam bez sprzęgła ale wolę tego unikać.
Skrzynie które są zaprojektowane do zmian biegu pod obciążeniem (bez sprzęgła) to skrzynie automatyczne!!!

[ Dodano: 2011-04-23, 03:01 ]
Zmiana biegów z użyciem sprzęgła wydłuża żywotność skrzyni. Bez sprzęgła szybciej zużywają się sprzęgła kłowe zębatek,wodziki,wałek wybieraka (wodzący) a w efekcie np. zaczynają wyskakiwać biegi przy gwałtownym dodaniu gazu. Powstają też opiłki które skutecznie zmniejszają żywotność układu cylinder/tłok/korba/wał/panewki (XT nie posiada magnetycznego korka spustu oleju do wyłapywania opiłków ,a do filtra oleju nie wszystko trafia).

Panowie, to są wasze motocykle i róbcie z nimi co chcecie :-) "z" czy "bez".
Ja już jedną skrzynię biegów wymieniłem :mrgreen:
...bo każda okazja jest dobra by zjechać z utartej ścieżki i poszukać własnej ;)
Awatar użytkownika
Ryteu
Posty: 24
Rejestracja: 19 kwie 2011, 8:33
Lokalizacja: B'ham

O, w końcu jakaś ciekawa informacja.

I jak się domyślam "kły" opisane przez Wojtka to "sprzęgła kłowe zębatek"
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%99 ... k%C5%82owe
ODPOWIEDZ