Czy wymieniacie regularnie elementy pompy hamulca?

jesteś ciekaw co na ten temat uważają pozostali użytkownicy? Pisz tutaj
ddd
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2021, 17:19

Cześć,

w manualu do XT660R napotkałem taki opis: "Every two years replace the internal components of the brake master cylinder, and change the brake fluid.".

Czy zmieniacie regularnie elementy mechaniczne pompy, w szczególności uszczelniacze? Czy widać różnicę w sile i dozowalności hamulca?
Ma ktoś może namiary na sprawdzone zamienniki pompy przód i tył?

Po zakupie motocykla założyłem przewody w oplocie, ale stan działania hamulców i tak mnie nie satysfakcjonuje.

Pozdrawiam
ddd
Awatar użytkownika
Flaw
Administrator
Posty: 3622
Rejestracja: 07 wrz 2008, 20:19
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Ja wymieniam tylko płyn hamulcowy. Zakładając klocki metaliczne możesz poprawić hamowanie (kosztem życia tarczy ;) )
h e d o n i z m
Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 176
Rejestracja: 10 sie 2021, 9:28

Plyn i klocki

taptarapta

ddd
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2021, 17:19

Dziękuję. Masz jakiś namiar na sprawdzone klocki metaliczne? Przy moich przebiegach niespecjalnie mnie boli żywotność tarczy, a zależy mi na poprawieniu skuteczności hamowania.
Awatar użytkownika
Flaw
Administrator
Posty: 3622
Rejestracja: 07 wrz 2008, 20:19
Lokalizacja: Chorzów
Kontakt:

Ja akurat wsadziłem klocki firmy Prox.
h e d o n i z m
Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 176
Rejestracja: 10 sie 2021, 9:28

Tak po prawdzie to przednich jeszcze nie wymieniałem mimo nakulanych ponad 42kkm, kupiłem komplet nowych i czekają na swój czas
TRW MCB648SI mają homologację drogową.
Tył kupiłem klocki Yamahy ale to już 3 albo 4 komplet

taptarapta

ddd
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2021, 17:19

Dziękuję. Poszukam jeszcze informacji i wymienię z przodu. Dam znać czy różnica jest odczuwalna. Tył jest w miarę OK, jeśli chodzi o skuteczność. Też mam jeszcze oryginalne tarcze i klocki, ale u mnie przebieg to nieco ponad 14 kkm 🤯
Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 176
Rejestracja: 10 sie 2021, 9:28

Tarcze? Nawet nie myślałem jeszcze o zmianie

taptarapta

trolik1
Posty: 59
Rejestracja: 09 kwie 2020, 8:10

2016 rocznik, przejechane 115 kkm, tylna tarcza wymieniona, przednie pewnie w przyszłym roku przed wyprawa wymienie razem z płynem, który wymieniałem ostatnio w 2021
pozdrawiam trolik
ddd
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2021, 17:19

Dziękuję za odpowiedzi.

Klocki TRW MCB648SI pasują do Tenere, ale nie do R. Ponieważ w większości jeżdżę po szosie, ew. jakiś polnych drogach, to zdecydowałem się na zakup EBC FA 213 HH oraz EBC FA 209/2 HH. Przy okazji całość wyczyściłem i wymieniłem płyn, co robię i tak regularnie.

Jeszcze nie jeździłem, bo pogoda się popsuła, więc nie mam porównania. Przednie klocki miałem metalizowane od Brembo, więc niestety, nie spodziewam się dużej poprawy.

Zauważyłem, że jeden tłoczek z przodu chodzi ciężej niż drugi. Wyczyściłem całość, ale planuję wymienić uszczelki. Macie jakiś sprawdzony part number zestawu naprawczego do wersji R?
Awatar użytkownika
kurol
Posty: 87
Rejestracja: 11 mar 2019, 7:11
Lokalizacja: Krakow

Jak bym cudow po hamulcach w tych modelach sie raczej nie spodziewal.
W porownaniu np do starego gs1150 to raczej spowalniacze takie.
Umyj tloczki i uszczelniacze w plynie do garow zeby gumie krzywdy nie zrobic i poskladaj na smarze do cylinderkow hamulcowych.
Jak juz musisz gumki wymieniac to nr oem znajdziesz np tutaj https://www.megazip.net/zapchasti-dlya- ... lov/yamaha
A najtaniej pewnie kupisz tutaj https://www.partsdepot.cz/
TTR 600
GS 1150
TENERE 700
ddd
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2021, 17:19

Odkopię temat, bo te hamulce nie dają mi spokoju. Znalazłem dedykowany adapter do tarczy 320mm, ale w porównaniu z fabrycznymi 295mm zapewnie nie da to oczekiwanego przyrostu siły hamowania (ok. 8%), a cena ok. 285 EUR nie napawa do testowania w ciemno. Doszedłem więc do wniosku, że można by było zmienić pompę... Przechodził ktoś przez taki proces i może polecić coś w miarę pasującego?

Znalazłem pompy Hel 16mm czy Brembo 19mm, co w porównaniu z 12,7mm oryginalnego tłoczyska, powinno dać znaczącą poprawę. Pompy te jednak nie mają mocowania lusterka, mają osobny zbiornik (nie wiem czy z handbarami uda się to spasować), więc zacząłem się rozglądać za pasującymi pompami (z uchwytem lusterka) z innych motocykli. Istotne parametry, oprócz większej siły hamowania, to montaż oryginalnego lusterka, zdolność do pracy z jedną tarczą (dozowalność siły hamowania). Nie chcę chińszczyzny, dlatego omijam Ali itp. Ew. lusterko może jakoś inaczej udało by się zainstalować.

Robił ktoś z Was przymiarkę pod taki temat lub go zrealizował?
Awatar użytkownika
Marcin N
Posty: 176
Rejestracja: 10 sie 2021, 9:28

A może wymiana przewodów na takie w oplocie

taptarapta

ddd
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2021, 17:19

Mam założone przewody Hel, także zostaje mi wymiana pompy lub mod z większą tarczą hamulcową. Pompa wychodzi połowę taniej i teoretycznie zapewni prawie x3 większy uzysk niż sama zmiana tarczy.

Zamówiłem pompę Nissin MCB14-ATV o średnicy tłoka 14mm. Oryginalna to też Nissin, ale ma 12,7mm średnicy tłoka. W weekend spróbuję to złożyć, sprawdzę czy wszystko pasuje. Po wstępnej przymiarce wygląda to obiecująco. Najważniejsze, że nie koliduje z handbarami i ma wyjście przewodu hamulcowego z przodu. Nie wiem czy oryginalna śruba do przewodu hamulcowego będzie pasowała, bo nie rozpiąłem jeszcze starej pompy.

Z wad, to w nowej pompie włącznik stop wydaje się słabo osłonięty od wody - nie wiem jak z trwałością, a także klamka ma wypust do jego aktywacji, co mocno ogranicza możliwość zastosowania akcesoryjnych klamek. Moje obecne idą do zdjęcia.

W nowej pompie będę musiał wywiercić i nagwintować otwór pod lusterko (uwaga: lewy gwint M10 x 1,25). Poza tym chyba nie powinno być więcej komplikacji, ale to potwierdzę Wam, gdy sam się upewnię.
ddd
Posty: 28
Rejestracja: 14 sie 2021, 17:19

Gotowe. Wszystko udało się złożyć. W zasadzie całość wygląda jak oryginał. Śruba przewodu hamulcowego pasuje z oryginalnej pompy. Jedyna trudność to konieczność nagwintowania otworu pod lusterko i konieczność zaciśnięcia konektorów do czujnika światła stop. Należy zwrócić uwagę, że płaszczyzna pod lusterko jest nieco pod skosem. Gwintownik nie dochodzi do końca, więc po wstępnym nagwintowaniu, uciąłem 4mm gwintownika i w ten sposób doszedł do końca otworu.
Jeśli ktoś miałby obawy czy sobie poradzi z wierceniem i gwintowaniem lub o gwarancję na pompę, to może zastosować akcesoryjny uchwyt lusterka.

Różnica w hamowaniu jest dość duża. Hamulec szybciej odpowiada na ruch klamką, siła hamowania jest większa. Obecna pompa ma 14mm i w mojej ocenie sprawdza się znacznie lepiej na szosie, a nie stanowi jeszcze problemu w terenie. Wydaje mi się, że powyżej 15mm tłoczka nie ma co wchodzić, bo straci się możliwość modulacji siły hamowania.

W obecnej konfiguracji nie widzę na razie potrzeby zmiany tarczy na większą, zwłaszcza że wymiana pompy wychodzi połowę kwoty adaptera i tarczy.
ODPOWIEDZ